ابراهیم عابدی قشلاقی
چکیده
چکیدهوزن نهایی میوه کیوی تأثیر زیادی در بازارپسندی آن دارد و تدارک بازاریابی یک محصول صادراتی مانند میوه کیوی نیازمند برآورد دقیق میانگین اندازه میوه است. بنابراین، رشد میوه کیوی رقم هایوارد به روش ...
بیشتر
چکیدهوزن نهایی میوه کیوی تأثیر زیادی در بازارپسندی آن دارد و تدارک بازاریابی یک محصول صادراتی مانند میوه کیوی نیازمند برآورد دقیق میانگین اندازه میوه است. بنابراین، رشد میوه کیوی رقم هایوارد به روش تخریبی و غیرتخریبی در در طی سالهای 1392-1394به مدت سه سال در شهرستان آستارا در منطقه غرب گیلان بررسی شد. میوهها با فاصله زمانی یک تا دو هفته برای اندازهگیری حجم میوه با آب جایگزین، وزن تر، محیط میوه، قطر بزرگ، قطر کوچک و طول میوهها برداشت شدند و رابطه همبستگی برای تخمین وزن تازه میوه و حجم میوه با استفاده از ابعاد میوه (995/0r>) بهدست آمد و منحنیهای رشد هر یک از میانگینها در هر مرحله اندازهگیری برآورد شد. افزایش حجم یا وزن تر میوه هایوارد در طول فصل رشد به شکل سیگموئید دوگانه بود. چگالی میوه در حدود سه ماه بعد از تشکیل میوه که کمتر از یک بود به بیش از یک واحد افزایش یافت. تجزیه همبستگی نشان داد که با پیشرفت رشد و نمو میوه میزان همبستگی بین اندازه میوه با اندازه نهایی آن افزایش یافت و حدود 55 روز پس از تشکیل میوه به بیش از 95/0 رسید. انحراف معیار اندازه میوه در این مرحله 55/11 سانتیمتر مکعب بود. ضریب همبستگی بالای 95/0 بین وزن میوه و طول آن با وزن و طول نهایی میوه در زمان برداشت به ترتیب 72 و 89 روز بعد از تشکیل میوه بهدستآمد. بنابراین، با استفاده از روابط ریاضی بهدست آمده میتوان اندازه نهایی میوه را با اندازهگیری طول و محیط میوه در یک و نیم تا دو ماه ماه بعد از تشکیل میوه پیشبینی کرد. کلیدواژهها: چگالی، رشد میوه، طول میوه، وزن، همبستگی